18 اکتبر 2022- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی Diabetology & Metabolic Syndrome نشان داد که شاخص تری گلیسیرید-گلوکز با شاخص توده بدنی (TyG-BMI) و امتیاز متابولیک برای مقاومت به انسولین (METS-IR) ، به عنوان عوامل خطر مستقل برای شیوع فشار خون بالا هستند. محققان گزارش دادند که هر دو پارامتر( TyG-BMIو METS-IR) ارزش اخباری خوبی برای شیوع فشار خون داشتند و TyG-BMI برتر از METS-IR بود.

فشار خون بالا یکی از علل اصلی "سالهای زندگی توام با ناتوانی تعدیل شده (DALYs[1])" در سراسر جهان است و یک چالش حیاتی برای بهداشت عمومی است. انتظار می رود شیوع آن در سطح جهانی به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یابد. تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمالاً تا سال 2025 به 1.56 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. در این راستا، شناسایی زودهنگام جمعیت های خاصی که در معرض خطر بالقوه ی ابتلا به فشار خون بالا هستند، به منظور کاهش مرگ و میر و ناتوانی مرتبط با فشار خون بالا، ضروری است.

مطالعات مختلف ارتباط بین جایگزین های مقاومت به انسولین (IR) و خطر فشار خون را بررسی کرده اند. با این حال، در مورد اینکه آیا تفاوتی بین جایگزین هایIR مختلف و خطر ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد یا خیر، ابهاماتی وجود دارد. بنابراین، دکتر Siwei Chen، و همکارانش از گروه پزشکی قلب و عروق، در بیمارستان سوم نانچانگ در چین به بررسی ارتباط چهار جایگزین مقاومت به انسولین با شیوع فشار خون بالا پرداختند.

این چهار جایگزین عبارت بودند از: شاخص تری گلیسیرید-گلوکز(TyG)؛ شاخص تری گلیسیرید-گلوکز با شاخص توده بدنی (TyG-BMI)؛ نسبت تری گلیسیرید به کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(TG/HDL-c)؛ و امتیاز متابولیک برای مقاومت به انسولین(METS-IR).  

برای این منظور، پژوهشگران یک مطالعه مقطعی بر روی 117056 شرکت کننده انجام دادند. داده‌ها از یک پایگاه داده استخراج شد که شامل تمام سوابق پزشکی شرکت‌کنندگانی بود که از سال 2010 تا 2016 چک‌آپ سلامتی دریافت کرده بودند. جانشین‌هایمقاومت به انسولینبه عنوان متغیرهای پیوسته به چارک‌هایی طبقه‌بندی شدند. ارتباط بین سطوح مختلف جایگزینهای IR و شیوع فشار خون بالا با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره برآورد شد.ارزیابی های بیشتر برای بررسی رابطه ی بین ویژگی های پایه و چهار جایگزین IR و شیوع فشار خون بالا و اهمیت تک تک متغیرها برای شیوع فشار خون بالا انجام شد.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بودند:

·        تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که METS-IR وTyG-BMI عوامل خطر مستقل برای شیوع فشار خون هستند. بطوریکه با افزایش METS-IR وTyG-BMI ، شیوع فشار خون بالا به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

·        سطح زیر منحنی (AUC) شاخصTyG-BMI  برابر با 0.681 بود و Cutoff Value[2] برابر با199.5بود، با حساسیت و ویژگی به ترتیب 65.57 درصد و 61.18 درصد.

·        سطح زیر منحنی شاخصMETS-IR  برابر با 0.679، و Cutoff Value آن برابر با 33.61 بود، با حساسیت و ویژگی به ترتیب 69.67 درصد و 56.67 درصد.

·         TyG-BMI بحرانی ترین پیش بینی کننده برای شیوع فشار خون در میان این چهار جایگزین مقاومت به انسولین و متغیرهای مرتبط بود با برتری 34 درصدی. نتایج قبل و بعد از multiple imputations[3]مشابه بود.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند که TyG-BMI و METS-IR در میان جایگزین های IR توصیف شده، عوامل خطر مستقلی برای شیوع فشار خون بالا بودند.TyG-BMI  و METS-IR ارزش پیش بینی قابل قبولی برای شیوع فشار خون بالا داشتند و TyG-BMI نسبت به METS-IR برتری داشت.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tyg-bmi-and-mets-ir-best-parameters-for-predicting-hypertension-risk-in-diabetics-study-100705

 



[1]یکی از شاخص های بار بیماری است که از مجموع سال‌های از دست رفته به علت مرگ زودرس (YLL=years of life lost) و سال‌های از دست رفته به علت زندگی توام با ناتوانی(YLD=years lived with disability) به دست می‌آید.

[2]Cutoff Value به معنای مقداری در تست غربالگری برای یک بیماری متابولیک خاص است که درجه بالایی از احتمال این را می دهد که همه افراد با مقدار بیشتر یا کمتر بسته به روش آزمایش، به آن بیماری متابولیک مبتلا نشوند.

[3]داده های از دست رفته در هر دو مطالعات مشاهده ای و تجربی رایج است. multiple imputations  یک رویکرد دو مرحله‌ای است که در آن داده های گمشده چندین بار با استفاده از یک مدل آماری بر اساس داده‌های موجود، منتسب می‌شوند و سپس استنتاج در میان مجموعه داده‌های تکمیل‌شده ترکیب می‌شود.